Kim jest Online Brand Manager

with Brak komentarzy

1 1 - Kim jest Online Brand Manager

 

W mojej pracy stale spotykam się z rosnącym zapotrzebowaniem nie tylko na usługi osób  wykonujących zlecone zadania (np. wirtualne asystentki), ale także menadżerów, doradców biznesowych. Dlatego właśnie powstała  usługa Online Brand Managera, która na te oczekiwania odpowiada.

Ale aby współpraca była efektywna, konieczne jest zrozumienie (przez obie strony) jakie obowiązki i w jakim zakresie  wykonuje zatrudniona osoba. Klienci często nie rozumieją, jak współpracować i czego oczekiwać od wirtualnej asystentki. Niejednokrotnie chcą, aby przejęła ona większość obowiązków, stała się project managerem, doradcą biznesowym, marketingowcem i wykonawcą w jednym. Jest jedna prosta zasada: osoba, którą zatrudnisz niie może jednocześnie koordynować i nadzorować projektów i sama ich wykonywać. Nie może być wszystkim naraz.  W tym artykule postaram się pokazać różnicę między wirtualną asystentką, a Online Brand Managerem. 

 

Kim jest Online Brand Manager i jakie są jego obowiązki?

Online Brand Manager jest osobą odpowiedzialną za całokształt działań tworzących wizerunek Twojej marki w digitalu. Opracowuje strategię e-marketingową, tworzy harmonogramy i zarządza projektami. Współpracuje z zespołami i deleguje zadania. Planuje i koordynuje działania digitalowe, aby były spójne z przyjętą koncepcją i założonymi celami. Jest strategicznym partnerem Twojego biznesu zaangażowanym na poziomie menadżerskim. Działa samodzielnie na powierzonym obszarze, więc nie  musisz myśleć o przydzielonych mu zadaniach – możesz się ograniczyć do przyjmowania cotygodniowych raportów.

 

Czym różni się Online Brand Manager od wirtualnej asystentki?

Przede wszystkim zakresem odpowiedzialności i poziomem zaangażowania. Wirtualna asystentka jest wykonawcą i realizatorem powierzonych jej zadań czy projektów – administracyjnych, kreatywnych lub technicznych – w zależności od doświadczenia i specjalizacji. Może to być np. tworzenie grafik, obsługa mediów społecznościowych, tworzenie newslettera. Wszystkie zlecenia wykonuje według wytycznych, sama nie podejmuje decyzji strategicznych, nie odpowiada też za szerszy zakres działań związanych z planowaniem, koordynowaniem zespołów czy delegowaniem zadań.

Przy współpracy z wirtualną asystentką to Ty pozostajesz menedżerem swojej firmy i podejmujesz kluczowe decyzje w każdym aspekcie jej funkcjonowania. Ustalasz zarówno bieżące taktyki, jak i przyszłe działania. Gdy współpracujesz z Online Brand Managerem, możesz niektóre obszary firmy całkowicie mu delegować i zająć się tylko tymi sprawami, które wymagają Twojego osobistego zaangażowania i które tylko Ty możesz wykonać. Ale  jeśli zatrudnisz Online Brand Managera,  musisz liczyć się z tym, że także Tobie będzie zlecać zadania i pilnować terminu ich realizacji :).

 

smartmockupdobry4 300x200 - Kim jest Online Brand Manager

 

Kiedy potrzebujesz Wirtualnej Asystentki, a kiedy Online Brand Managera?

Zastanawiasz się zapewne, kiedy w takim razie skorzystać z pomocy Wirtualnej Asystentki, a kiedy z pomocy Online Brand Managera.

To zależy, w jakiej sytuacji i na jakim poziomie rozwoju jest Twoja firma.

  • Jeśli masz pomysł na to, jak ma wyglądać Twoja firma i jakie usługi chcesz oferować, ale nie wiesz, od czego zacząć, a chcesz zminimalizować ryzyko związane z rzuceniem się na głęboką wodę; 
  • jeśli już zaczęłaś, ale Twoje działania nie przynoszą oczekiwanego efektu;
  • jeśli działasz już jakiś czas offline, ale chcesz przenieść swoje usługi do sieci, poszerzyć ofertę, zmienić dotychczasowy model funkcjonowania i nie wiesz, jak się do tego zabrać;
  • jeśli nie masz ochoty lub po prostu nie potrafisz prowadzić działań online, które są potrzebne, a których kompletnie nie rozumiesz,

 

wtedy dobrze jest zatrudnić Online Brand Managera w celu  ustalenia konkretnej strategii dla Twojej firmy.

 

Jeśli natomiast

  • działasz online już jakiś czas, Twoja firma się rozwija, a Ty nie nadążasz z wszystkimi drobnymi zadaniami i nie masz na nie czasu;
  • nie znasz się np. na obsłudze technicznej strony, programów mailingowych, obróbki wideo do vloga czy kursu, nie potrafisz tworzyć grafik do swoich mediów społecznościowych, nie wiesz, jak obsłużyć program do wideokonferencji;
  • nie lubisz wykonywać pewnych działań,
  • Jednocześnie chcesz podejmować decyzje w każdym obszarze 

zatrudnij wirtualną asystentkę, która może Ci pomóc  w tego typu zadaniach.

 

Czym różni się współpraca z Wirtualną Asystentką i Online Brand Managerem?

Kiedy zatrudniasz Wirtualną Asystentkę, po prostu zlecasz jej konkretne zadania do wykonania i zostawiasz szczegółowe wytyczne:: podajesz termin realizacji, przedstawiasz procedury, harmonogramy i podajesz instrukcje. Wirtualna Asystentka wykonuje zlecenie, a końcowy efekt przekazuje do akceptacji.  W międzyczasie pozostajesz do jej dyspozycji,  udzielasz informacji i odpowiadasz na pytania, gdyby pojawiły się jakieś niejasności lub nowe okoliczności związane z zadaniem. Na koniec sprawdzasz rezultat działań i zgłaszasz ewentualne poprawki. 

Kiedy zatrudniasz Online Brand Managera, zatrudniasz partnera swojego biznesu. Wspólnie dyskutujecie nad strategią, ustalacie cele i sposoby ich realizacji. Zazwyczaj dzieje się to na cotygodniowych spotkaniach, ale wszystko  zależy od tego, na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma, czy wcześniej miałaś opracowaną strategię, jak duże projekty realizujesz.

Po ustaleniu wytycznych i celów Online Brand Manager przejmuje ich wykonanie na siebie. Sam dobiera taktyki i sposoby działania, ustala plan i harmonogram realizacji. Sam dobiera sobie zespół i deleguje zadania. Ciebie nie interesuje sposób realizacji, ale efekt końcowy. Dlatego raz na jakiś czas spotykacie się w zespole i analizujecie, na jakim etapie jest dany projekt,  jakie działania zostały podjęte. Współpraca ta daje większe możliwości Online Brand Managerowi i jednocześnie zabiera z Twoich barków część odpowiedzialności, ale tym samym ogranicza w pewnym stopniu Twoje zaangażowanie. Nie każdy potrafi się na nią zdecydować, wymaga to bowiem dużego zaufania i umiejętności oddania kontroli, co wcale nie jest takie łatwe.

 

Wiesz już, który rodzaj współpracy będzie dla Ciebie najlepszy? A może wciąż nie potrafisz zdecydować? (My, kobiety, tak mamy ;))

 

Nie martw się! Być może należysz do osób, które potrzebują wsparcia i asystentki, i menadżera. Uwierz, nie jesteś sama :). Dlatego przygotowałam dla Ciebie specjalną, kompleksową ofertę – od strategii po wykonanie, od planów po ich realizację. Zatroszczę się o rozwój Twojej marki, a także zajmę się tym, na co nie masz czasu, albo czego po prostu nie potrafisz zrobić. Pomogę Twojej firmie rozwinąć skrzydła i zaopiekuję się nią w wirtualnym świecie biznesu. Jeśli mi zaufasz, pokażę, na co mnie stać. 🙂