W mojej pracy spotykam się z rosnącym zapotrzebowaniem nie tylko na usługi wirtualnej asysty, ale i wsparcie w zakresie zarządzania projektami, zdalnymi zespołami, marketingiem czy wprowadzeniem produktu lub kursu online. W odpowiedzi na te oczekiwania powstała usługa Online Brand Managera. W tym artykule postaram się przybliżyć kim jest Online Brand Manager i czym różni się od wirtualnej asystentki.
Na dole strony znajdziesz również wideo, w którym szczegółowo opowiadam o różnicach między WA a OBM.
Przeglądając oferty wirtualnych asystentek, możesz spotkać się z różnymi nazwami usługi wykraczającej poza obowiązki wirtualnej asysty. W zależności od osoby mogą to być: (VOM – virtulany office manager, VPM – wirtualny project manager, PM – project manager itd). Dlatego bardzo ważne jest, aby sprawdzić dokładnie, co kryje się pod daną nazwą i jaki dokładnie zakres zadań wykonuje dana osoba.
Aby współpraca była efektywna, konieczne jest zrozumienie (przez obie strony) jakie obowiązki i w jakim zakresie wykonuje zatrudniona osoba. Klienci często nie rozumieją, jak współpracować i czego oczekiwać od wirtualnej asystentki. Niejednokrotnie chcą, aby przejęła ona większość obowiązków, stała się project managerem, doradcą biznesowym, marketingowcem i wykonawcą w jednym. Jest jedna prosta zasada: osoba, którą zatrudniasz, nie może jednocześnie koordynować i nadzorować projektów oraz sama je wykonywać. Nie może być wszystkim naraz.
Pracując najpierw jako wirtualna asystentka, później jako VOM czy PM, zauważyłam, że istnieje zapotrzebowania na bardzo specyficzną usługę mającą kompleksowo wspierać biznes na każdym etapie jego funkcjonowania; od początków poprzez rozwój po skalowanie. Od strategii po zarządzanie marką.
Odpowiadając na te oczekiwania postanowiłam stworzyć usługę Online Brand Managera.
Kim jest Online Brand Manager i jakie są jego obowiązki?
Online Brand Manager jest osobą odpowiedzialną za całokształt działań tworzących wizerunek Twojej marki w digitalu.
Opracowuje strategię komunikacji marki, tworzy harmonogramy i zarządza projektami. Współpracuje z zespołami i deleguje zadania. Planuje i koordynuje działania digitalowe, aby były spójne z przyjętą koncepcją i założonymi celami.
Zadania Online Brand Managera:
- tworzenie strategii komunikacji,
- zarządzanie wizerunkiem marki,
- planowanie i koordynacja działań digital,
- zarządzanie projektami,
- zarządzanie zdalnymi zespołami,
- wprowadzenie i promocja produktu czy kursu online,
- tworzenie lejków sprzedażowych
Online Brand Manager jest strategicznym partnerem Twojego biznesu zaangażowanym na poziomie menadżerskim. Działa samodzielnie na powierzonym obszarze, więc nie musisz myśleć o przydzielonych mu zadaniach – możesz się ograniczyć do przyjmowania cotygodniowych raportów.
Czym różni się Online Brand Manager od wirtualnej asystentki?
Przede wszystkim zakresem odpowiedzialności i poziomem zaangażowania. Wirtualna asystentka jest wykonawcą i realizatorem powierzonych jej zadań czy projektów – administracyjnych, kreatywnych lub technicznych – w zależności od doświadczenia i specjalizacji. Może to być np. tworzenie grafik, obsługa mediów społecznościowych, tworzenie newslettera. Wszystkie zlecenia wykonuje według wytycznych, sama nie podejmuje decyzji strategicznych, nie odpowiada też za szerszy zakres działań związanych z planowaniem, koordynowaniem zespołów czy delegowaniem zadań.
Przy współpracy z wirtualną asystentką to Ty pozostajesz menedżerem swojej firmy i podejmujesz kluczowe decyzje w każdym aspekcie jej funkcjonowania. Ustalasz zarówno bieżące taktyki, jak i przyszłe działania. Gdy współpracujesz z Online Brand Managerem, możesz niektóre obszary firmy całkowicie mu delegować i zająć się tylko tymi sprawami, które wymagają Twojego osobistego zaangażowania i które tylko Ty możesz wykonać. Ale jeśli zatrudnisz Online Brand Managera, musisz liczyć się z tym, że także Tobie będzie zlecać zadania i pilnować terminu ich realizacji :).
Kiedy potrzebujesz Wirtualnej Asystentki, a kiedy Online Brand Managera?
Zastanawiasz się zapewne, kiedy w takim razie skorzystać z pomocy Wirtualnej Asystentki, a kiedy z pomocy Online Brand Managera.
To zależy, w jakiej sytuacji i na jakim poziomie rozwoju jest Twoja firma.
- Jeśli masz pomysł na to, jak ma wyglądać Twoja firma i jakie usługi chcesz oferować, ale nie wiesz, od czego zacząć, a chcesz zminimalizować ryzyko związane z rzuceniem się na głęboką wodę;
- jeśli już zacząłeś, ale Twoje działania nie przynoszą oczekiwanego efektu;
- jeśli działasz już jakiś czas offline, ale chcesz przenieść swoje usługi do sieci, poszerzyć ofertę, zmienić dotychczasowy model funkcjonowania i nie wiesz, jak się do tego zabrać;
- jeśli nie masz ochoty lub po prostu nie potrafisz prowadzić działań online, które są potrzebne, a których kompletnie nie rozumiesz,
wtedy dobrze jest zatrudnić Online Brand Managera w celu ustalenia konkretnej strategii dla Twojej firmy.
Jeśli natomiast
- działasz online już jakiś czas, Twoja firma się rozwija, a Ty nie nadążasz z wszystkimi drobnymi zadaniami i nie masz na nie czasu;
- nie znasz się np. na obsłudze technicznej strony, programów mailingowych, obróbki wideo do vloga czy kursu, nie potrafisz tworzyć grafik do swoich mediów społecznościowych, nie wiesz, jak obsłużyć program do wideokonferencji;
- nie lubisz wykonywać pewnych działań,
- boisz się oddać całego obszaru Twojego biznesu w zarządzanie komuś innemu, chcesz mieć kontrolę nad każdym zadaniem i sposobem jego wykonania
zatrudnij wirtualną asystentkę, która może Ci pomóc w tego typu zadaniach.
Czym różni się współpraca z Wirtualną Asystentką i Online Brand Managerem?
Kiedy zatrudniasz Wirtualną Asystentkę, po prostu zlecasz jej konkretne zadania do wykonania i zostawiasz szczegółowe wytyczne: podajesz termin realizacji, przedstawiasz procedury, harmonogramy i podajesz instrukcje. Wirtualna asystentka wykonuje zlecenie, a końcowy efekt przekazuje do akceptacji. W międzyczasie pozostajesz do jej dyspozycji, udzielasz informacji i odpowiadasz na pytania, gdyby pojawiły się jakieś niejasności lub nowe okoliczności związane z zadaniem. Na koniec sprawdzasz rezultat działań i zgłaszasz ewentualne poprawki.
Kiedy zatrudniasz Online Brand Managera, zatrudniasz partnera swojego biznesu. Wspólnie dyskutujecie nad strategią, ustalacie cele i sposoby ich realizacji. Zazwyczaj dzieje się to na cotygodniowych spotkaniach, ale wszystko zależy od tego, na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma, czy wcześniej miałaś opracowaną strategię, jak duże projekty realizujesz.
Po ustaleniu wytycznych i celów Online Brand Manager przejmuje ich wykonanie na siebie. Sam dobiera taktyki i sposoby działania, ustala plan i harmonogram realizacji. Sam dobiera sobie zespół i deleguje zadania. Ciebie nie interesuje sposób realizacji, ale efekt końcowy. Dlatego raz na jakiś czas spotykacie się w zespole i analizujecie, na jakim etapie jest dany projekt, jakie działania zostały podjęte. Współpraca ta daje większe możliwości online brand managerowi i jednocześnie zabiera z Twoich barków część odpowiedzialności, ale tym samym ogranicza w pewnym stopniu Twoje zaangażowanie. Nie każdy potrafi się na nią zdecydować, wymaga to bowiem dużego zaufania i umiejętności oddania kontroli, co wcale nie jest takie łatwe.
Wiesz już, który rodzaj współpracy będzie dla Ciebie najlepszy? A może wciąż nie potrafisz zdecydować? (My, kobiety, tak mamy ;))
Nie martw się! Być może należysz do osób, które potrzebują wsparcia i asystentki, i menadżera. Uwierz, nie jesteś sam :). Dlatego przygotowałam dla Ciebie specjalną, kompleksową ofertę – od strategii po wykonanie, od planów po ich realizację. Zatroszczę się o rozwój Twojej marki, a także zajmę się tym, na co nie masz czasu, albo czego po prostu nie potrafisz zrobić. Pomogę Twojej firmie rozwinąć skrzydła i zaopiekuję się nią w wirtualnym świecie biznesu. Jeśli mi zaufasz, pokażę, na co mnie stać. 🙂
[mailerlite_form form_id=11]
Od wirtualnej asysty do online brand managera – nagranie z konferencji
Zapraszam Cię do obejrzenia nagrania mojego wystąpienia na konferencji „Wirtualna asysta niejedno ma imię”, Opowiadam w nim szczegółowo:
- kim jest Online Brand Manager i jak może pomóc w rozwoju Twojego biznesu,
- czym różni się usługa OBM od wirtualnej asysty,
- kiedy zatrudnić OBM, a kiedy WA
- oraz jak wyglądała moja droga od wirtualnej asysty do online brand managera
Najnowsze komentarze